Informatyka Wiki
Advertisement

Komputer (elektroniczna maszyna cyfrowa) - programowane urządzenie elektroniczne, które przetwarza dane, przeprowadza obliczenia i wykonuje inne zadania na elementach symbolicznych.

Istnieją 3 typy komputerów:

  • komputer cyfrowy (operujący na informacjach zakodowanych w postaci liczb dwójkowych),
  • komputer analogowy (operujący na wielkościach zmieniających się w sposób ciągły),
  • komputer hybrydowy (posiadający cechy komputera cyfrowego i analogowego).

W przypadku komputerów cyfrowych wyróżnia się ich 4 typy:

  • mikrokomputer (najmniejsze i najpopularniejsze, wykorzystywane w domach i w małych firmach),
  • minikomputer (stosowany głównie w średniej wielkości firmach oraz na uczelniach, obsługujący jednocześnie od 10 do 200 użytkowników),
  • mainframe (dla dużych firm, potrafiący jednocześnie obsługiwać kilkuset użytkowników),
  • superkomputer (wykorzystywany wśród naukowców, przystosowany do skomplikowanych operacji).

Komputery dzieli się także ze względu na ich budowę: desktopy (będące na biurku), notebooki (zwane też laptopami) i ich lżejsze odpowiedniki netbooki, palmtopy (określane jako rozbudowane kalkulatory) i tablety (dotykowe).

Historia[]

Autorem pierwsze mechanicznego urządzenia liczącego był Blaise Pascal. Stworzył on około 1645 roku arytmometr, który miał pomóc w zliczaniu podatków. W 1694 urządzenie udoskonalił G.W.Leibniz. Własne urządzenia liczące stworzyli także W. Schickard i S. Morland. W 1833 roku Charlie Babbage utworzył uniwersalną automatyczną maszynę analityczną, wyposażoną w pamięć i jednostkę liczącą sterowaną programem zapisanym na perforowanych kartach. Maszyna, złożona z wielu ruchomych części, nie została nigdy ukończona. Podczas II wojny światowej udoskonalono maszyny liczące.

Pierwsze komputery osobiste powstały niezależnie. Zostały one stworzone przez firmę IBM (system PC oparty o system MS-DOS) oraz przez firmę Apple (system Macintosh). Oparty o system Macintosh powstał komputer osobisty z systemem Windows firmy Microsoft.

Pierwszym komputerem (w obecnym znaczeniu) był Colossus, stworzony przez zespół inżynierów i matematyków brytyjskich pod kierownictwem prof. M. Newmana. W 1944 roku powstał elektromechaniczny komputer MARK I (nazywany także ASCC od Automatic Sequence Controlled Calculator). W 1945 roku w Stanach Zjednoczonych pojawił się komputer ENIAC, który w całości został zbudowanych z elementów elektronicznych.

Główne elementy[]

Sercem komputera jest jednostka centralna, w której mieszczą się: procesor, płyta główna, pamięć RAM, dyski twarde, a także baterię, zasilanie, napęd CD-ROM, wejścia do kabli urządzeń, zasilacz, karta graficzna, dźwiękowa. W starych komputerach można także znaleźć napęd dyskietek. Pomijając jednostkę centralną, uwzględnia się szereg urządzeń wejścia (przekazujące dane) oraz urządzeń wyjścia (prezentująca wyniki pracy).

  • Urządzenia wejścia:
    • klawiatura,
    • mysz,
    • karta dźwiękowa,
    • niektóre instrumenty muzyczne (np. keyboard),
    • skaner,
    • aparat cyfrowy,
    • kamera,
    • urządzenia do wirtualnej rzeczywistości,
    • telewizor,
    • DVD,
    • magnetowid (w przeszłości),
    • kierownica,
    • joystick,
    • inne komputery utworzone w sieć.
  • Urządzenia wyjścia:
    • monitor,
    • drukarka,
    • ploter,
    • karta dźwiękowa,
    • słuchawki,
    • głośniki.

Software[]

Software (inaczej oprogramowanie) to określenie obejmujące wszystkie programy komputerowe. Programy dzieli się na 9 grup:

  • program DTP,
  • program graficzny,
  • programy narzędziowe,
  • edutainment,
  • edytor tekstu,
  • arkusz kalkulacyjny,
  • baza danych,
  • program komunikacyjny,
  • gry komputerowe.
Advertisement